Nog meer mogelijkheden voor bezoekers website Gemeente Hilvarenbeek

Gemeente Hilvarenbeek heeft een nieuwe website met veel meer mogelijkheden voor de bezoeker dan de oude. Om een verhuizing of geboorte door te geven, hoefden inwoners al langer niet meer naar het gemeentehuis te komen. Nu is het bijvoorbeeld ook niet meer nodig om een vermist reisdocument te melden of een VOG aan te vragen. Een aanvraag indienen kan via de telefoon, tablet of computer op elk moment van de dag. Een slimme zoekfunctie zorgt ervoor dat bezoekers direct op de juiste pagina terecht komen.

"De oude website was wel 100 jaar oud als het een mens zou zijn”, zegt Nathalie van Zundert namens gemeente Hilvarenbeek heel treffend. De vorige website was zeven jaar oud, en dat is voor de meeste websites inderdaad een hoge leeftijd. De bijna 700 pagina’s en meer dan 2000 PDF documenten werden flink ingekort en informatie werd opgeschoond. “Dat moet wennen voor de bezoekers, maar maakt het absoluut overzichtelijker. De nieuwe website is daarnaast een stuk gebruiksvriendelijker”, zegt Nathalie.
 
Kennis delen en verdiepen
Er ligt echter nog een andere reden ten grondslag aan de nieuwe website, en dat is de samenwerking met de buurgemeenten Goirle en Oisterwijk. “Er wordt vandaag de dag steeds meer gevraagd van online dienstverlening, terwijl de bemensing daarvoor niet meegroeit”, legt Nathalie uit. “Door de samenwerking te zoeken kunnen we niet alleen kennis en mankracht delen, maar krijgen we ook ruimte om die kennis te verdiepen door als verschillende gemeenten meer de samenwerking te zoeken. Nu we alledrie de website bij WIND Internet hebben ondergebracht, hebben we de basis daarvoor gelegd.”
 
Kantelpunt in online dienstverlening
Voor de nieuwe website van gemeente Hilvarenbeek werd naast WIND Internet de hulp van de Staat van het web ingeroepen, en werd begonnen met het opstellen van een contentstrategie. Een slanke website en ‘mobile first’ waren daarin belangrijke waarden. Nathalie: “Gemeente Hilvarenbeek heeft een kantelpunt bereikt waarin meer dan de helft van de vragen online binnenkomen. We willen er naar streven dat online dienstverlening het voorkeurskanaal wordt naast de offline dienstverlening voor de 15.000 inwoners die we rijk zijn.”
 
Geen afstand
De samenwerking met WIND Internet was prettig. “De lijntjes zijn heel kort. We hadden op vaste momenten overleg, maar daarnaast waren ze altijd direct bereikbaar en werden mailtjes binnen een uur beantwoord. De feitelijke fysieke afstand van 2,5 uur tussen Leeuwarden en Hilvarenbeek hebben we geen moment gevoeld.”

 

Screenshot 1 website Gemeente Hilvarenbeek     Screenshot 2 website Gemeente Hilvarenbeek

Image mask
"We streven ernaar dat online dienstverlening het voorkeurskanaal wordt voor de 15.000 inwoners die we rijk zijn.”
Image overlay

Nathalie van Zundert

Medewerker online communicatie en dienstverlening